Min (My) Saab +
Saab länkar (links)

line1.jpg (2560 bytes)

2012-01-21    SÅLD / SOLD !!!

Saab 9000 CSE 2.3T (Aero+) -94
Besiktad tom 30 april 2013
!!!
Besiktad 2012-01-09 utan anmärkning

Extra Utrustning:
Större Aero-turbo (TD04HL-15T) (8.400:-)
Rostfritt effektavgassystem (4.495:-)
Chiptrimmad (Nordic Steg2)
280 hk och 420 Nm !!! (2.900:-)
Från början en lågtrycksturbo på 170 hk = billig försäkring.
Aero koppling (3.808:-)
Bra Keenwood CD-stereo med extern förstärkare, 4 högtalare och extra bas i bagaget
Elmotorvärmare med kupeuttag (1.684:-)
Larm Cobra
Dragkrok demonterbar
Vita blinkers fram och på skärmar (939:-)

Original Utrustning:
ACC/AC som fungerar bra!
C-lås (larm)
ABS
Elhissar
El speglar (värme och justering)
Farthållare
Färddator
Sätesvärme
Dimljus
Elantenn
Textilklädsel grå
Nackkuddar bak

Dubbdäck, testvinnarna Michelin X-Ice North på original aluminiumfälgar sitter på bilen
Har mycket bra mönster och alla dubb kvar (som nya)

Femekrade al-fälgar med två Nokian sommardäck följer med

Har gått 36.000 mil (18.000 mil då jag köpte den 2000)
"Gubbkörd", jag använder/har använt den som pendlarbil (8 mil/dag), så den har gått många snälla mil.
Den drar ca. 0.8 l/mil
Välservad och går bra!!
Full servicehistorik (med datum och miltal) med kvitton och besiktningsprotokoll from. april 2000 då jag köpte den

Servicehistorik:
Olja och tändstift bytta efter max. 1.500 mil
Luftfilter, kupefilter och bränslefilter regelbundet bytta (oftare än orginal-service)
Broms- och kylarvätska regelbundet utbytta (oftare än orginal-service)
Bytt växellådsolja
mm. mm..........

Exempel på reparationer:
2011:
Ny handbromswire (229:-)
Ny Styrled och hjulinställning (749:-)
2010:
Nytt Batteri (silveroxid med 4års garanti!) (799:-)
Ny Dumpventil (462:-)
Nya Skivor och Bromsbelägg bak (751:-)
Ny Växellådskudde (175:-)
Nya bakre Lagringar till bärarmar fram (340:-)
Ny Multirem, Spännare och Spännrullar (1.218:-)
2009:
Ny Generator 115Amp!! (1.850:-)
Nya Bromsrör fram
Ny Spindelled och drivknutsdamask VF
2008:
Nytt styrdon till motor och ny programvara från Nordic (6.500:-)
Ny Aero-koppling, Urtrampningslager, Renoverad Slavcylinder och P-box vevaxel (3.808:-)
Nya fjädrar, lagringar och stötdämpare fram (2858:-)
2007
Ny kylare (1.900:-)
Ny kupéfläkt (motor) (1.588:-)
Ny tändkasett (2.850:-)
mm. mm..........

Har en mindre krockskada höger hjulhus bak (2 år sedan)
Den är inte rostfri, dock ingen rost under (beröm från bilprovningen)
Ytrost i nederkant av dörrar och har även börjat komma runt hjulhuskanterna

Din för bara : 7.999:-

Kontant betalning och först till kvarn gäller.

För 9.555:- får du med nästan nya Goodyear OptiGrip 205/60-15 sommardäck på orginal aluminiumfälgar (samma fälg som till dubbdäcken enl. bilder nedan)

111227_Saab_9000-94 (7).JPG (208110 bytes) 111227_Saab_9000-94 (13).JPG (145161 bytes) 111227_Saab_9000-94 (14).JPG (180015 bytes) 111227_Saab_9000-94 (1).JPG (150104 bytes)
 
111227_Saab_9000-94 (3).JPG (181243 bytes) 111227_Saab_9000-94 (16).JPG (190706 bytes) 111227_Saab_9000-94 (15).JPG (152216 bytes) 111227_Saab_9000-94 (4).JPG (144386 bytes)
 
111227_Saab_9000-94 (0).JPG (226055 bytes) 111227_Saab_9000-94 (11).JPG (150695 bytes) 111227_Saab_9000-94 (10).JPG (136638 bytes) 111227_Saab_9000-94 (9).JPG (142436 bytes)
  Krockskada höger hjulhus bak
111227_Saab_9000-94 (2).JPG (172413 bytes) 111227_Saab_9000-94 (20).JPG (194298 bytes) 111227_Saab_9000-94 (19).JPG (185577 bytes)  
Rostfritt effektavgassystem Bra inredning  
111227_Saab_9000-94 (21).JPG (147522 bytes) 111227_Saab_9000-94 (17).JPG (205222 bytes) 111227_Saab_9000-94 (23).JPG (229339 bytes) 111227_Saab_9000-94 (22).JPG (280679 bytes)

Mätarställning

Keenwood CD-stereo med förstärkare och extra bas i bagaget

 

 

line1.jpg (2560 bytes)

 

Min Saab 9000 CSE 2.3LT (4 cyl.) -94.

Från början var det en lågtrycksturbo på 170 hk.
Den förra ägaren monterade en ny större Aero-turbo (TD04HL-15T) och en magnetventil men han hade inget gjort åt chipet.
Jag köpte bilen och åkte senare till Nordic Uhr i Norrköping där jag chiptrimmade (ett nytt styrprogram lades in) och fick ett rostfritt effektavgassystem monterat.
Nu har jag ca 250-280 hk och 400-420 Nm !!

Den förre ägaren hade även bytt till en ny topp.
Jag har även monterat vita fram- och sidoblinkers (från Speedparts ) samt köpt femekrade fälgar (från Alvén & Ingvarsson ).

 

My Saab 9000 CSE 2.3LT (4 cyl.) -94.

Original it was a low pressure turbo with 170 hp.
The previous owner attached a bigger Aero-turbo (TD04HL-15T) and a magnetic valve but did not do anything to the chip.
I bought the car and later I drived to Nordic Uhr in Norrköping who chiptrimmed (a new software was added) and I also got a stainless steel performance exhaust system installed.
Now it delivers about 250 hp !!

I have also attached white front- and side flashlights (from Speedparts ) and fivespoke rims (from Alvén & Ingvarsson ).

 

 

line1.jpg (2560 bytes)

Tech. Tip 1

070206_Saab_DI_1.jpg (184918 bytes) 070206_Saab_DI_2.jpg (205651 bytes) 070206_Saab_DI_3.jpg (366182 bytes) 070206_Saab_DI_4.jpg (74131 bytes)
070206_Saab_DI_5.jpg (174977 bytes) 070206_Saab_DI_6.jpg (73535 bytes) 070206_Saab_DI_7.jpg (316964 bytes) 070206_Saab_DI_9.jpg (139393 bytes)

070206_Saab_DI_91.jpg (337704 bytes)

Dålig Jordning kan döda DI-kassetten!!

Jag råkade ut för att bilen inte startade. Hittade orsaken genom att skifta DI-kassett med en kompis. Köpte en ny (på Mekonomen) och bytte DI-kassetten.
Efter 6 veckor och 295 mil så händer samma sak igen!! Som tur var så hade jag kvittot kvar och fick en ny på garantin. Vad kan ha orsakat detta efter så kort tid? Var det helt enkelt en dålig DI-kassett från fabrik eller kan det finnas andra orsaker?

E
nl.
Nordic Uhr finns det i princip bara två saker som kan döda DI-kassetten. Dåliga tändstift eller dålig jordning av DI-kassetten.
Vid installation av den nya DI-kassetten så var jag noga med att jordande ytor inte skulle ha färg, oxid eller smuts på ytorna.
OBS !! att den nya DI-kassetten hade färg på kontaktytorna!!
Dessutom monterade jag tandade brickor under skruvskallarna för bättre jordning. Se bilderna ovan.

Poor Grounding at the Direct Ignition Box Can "kill" the DI-Box!!

The car resused to start. I changed the DI-box with a friend and found out that the DI-box was causing it. I bought a new one and changed the DI-box.
After 6 weeks and 2.950 km the same thing happends again!! I got a new one acc. to the warranty. What can cause this to happen again so soon? Was it as easy as a faulty DI-box from the supplier or is there other causes?

Acc. to
Nordic Uhr there are only two faults that could "kill" the DI-box. Faulty Sparkplugs and poor Grounding of the DI-box.
At the assembly of the new DI-box I made shure that there is no paint, oxidation or dirt at the grounding surfaces.
NOTE !! there was paint on the grounding surfaces on the
new DI-box!!
In addition I added toothed Washers under the Screwheads to improve the grounding. See pictures above.

line1.jpg (2560 bytes)

Tech. Tip 2

060817_OilPlug1.jpg (117326 bytes)

060817_OilPlug2.jpg (135155 bytes)

060817_OilPlug3.jpg (159986 bytes)

Oljeläckage pga. en korroderad oljebricka.

Efter att ha bytt en läckande packbox till vevaxeln så torkade jag rent motorn och körde en testrunda med bilen. Jag hade kvar ett oljeläckage!
Tittade under och såg en oljedroppe hänga på muttern till oljekylarens termostat, se bilder. Tog bort muttern och hittade en korroderad oljebricka. Den var så korroderad att oljan läckte ut.

Oil leakage due to a Corroded Oil Seal.

After a replacement of a leaking stuffing box at the crankshaft, I cleaned the engine och made a test run. I still had a leak!
I looked under the car and saw an oil drip on the nut for the thermostat to the oilcooler, see pictures. I removed the nut and found a corroded oil seal. It was so corroded that the oil leaked out.

line1.jpg (2560 bytes)

Tech. Tip 3

Saab_HuvudCyl_org_pirat.jpg (68123 bytes)

Det ÄR skillnad på en pirat resp. orginal Huvudcylinder till Saab 9-5.
Pirat delen har bara halva ytan lettrad och klarar då också bara halva kraften.
Dessutom hade orginalet mycket bättre vidhäftning, trots att jag sågade en skåra på varje sida så släppte inte länken från stången, utan jag fick bryta isär den (och då satt fortfarande ena halvan kvar).
Den nya piraten kan ha suttit dåligt/löst från början, men tyvärr upptäckte jag inte detta då, utan senare när det inte gick att få någon ordning på kopplingsfunktionen.

line1.jpg (2560 bytes)

Saab Turbo Länkar / Links

STCS - Saab Turbo Club of Sweden.
Arkiv : FAQ Teknikfrågor Saab
STCS Forum: Teknikfrågor, Bytesforum mm. Technical questions, also in english.

Nordic Uhr chiptrim och delar till (Chip tuning and performance parts to) Saab tex. rostfritt effektavgassystem.

Speedparts delar till (parts to) Saab.

AutoTech och/and BSR och/and Chip Center och/and Maptun och/and Tuningchip = Chip tuning.

StrömQvist Racing chiptrim och delar till (performance parts to) Saab.

F-Racing racing delar till (performance parts to) Saab.

GIK-turbo och/and SL-turbo turbiner (turbo chargers).

INCA Design styling.

Saab Central  and Saab Scene (incl. Saab9000.com) UK sites with technical documentation, chat, galleries etc.
Bying guide for Saab 9000.

Brief buying guide to Saab 9000.

PartsforSaabs.com parts in UK

Saabmaster American Site with technical documentation etc.

The Saab Site FAQ technical questions Saab 9000 (85-98)