My Plymouth Plaza -57 (page 2 of 2)

line1.jpg (2560 bytes)

Motorn är utbytt av tidigare ägare till en 318 cui V8 från -67.
Förutom Holey 500 2-port förgasare och en något vassare kam är den i originalutförande. Motorn har jag totalrenoverat.
När motorn var urplockad passade jag på att snygga upp i motorrummet.
Automatlådan är en 904 från -69.

wpe2E.jpg (10701 bytes)

 

wpe3F.jpg (3346 bytes)

Grillornamentet föreställer skeppet Mayflower.
Emblem med Mayflower användes av Plymouth till och med 1958 års modell.

 

Some work that I have done (more to come.....)
En del jobb som jag gjort på bilen (mer kommer....)

För att känna mig säkrare på vägen har jag byggt om bromssystemet till 2-krets med en huvudcylinder från Plymouth Fury 1969-70 (med skivor fram, EIS P/N: E 71104) utan backventil. Jag har ej skivor fram - men det vore inte så dumt !
Det var inte lätt att hitta en huvud- cylinder som fungerade. Min bil har två hjulcylindrar på varje framhjul , vilket gör att huvudcylindern måste klara av att pumpa en ganska stor volym för att få bromsarna att fungera.

wpe49.jpg (6341 bytes)

 

RearAxle1.jpg (80389 bytes)

(02.07.02)   Jag var tvungen att byta packningen på min 7 1/4" bakaxel. Den gamla packningen hade blivit hård med åren och bakaxelklumpen hade lossnat, vilket ledde till att olja började läcka ut. Jag kunde inte hitta rätt packning, så jag fick tillverka en egen från ett packningsark.

RearAxle2.jpg (70528 bytes)

(02.07.02)   I had to to change the gasket on my 7 1/4" rear axle. The old gasket had turned hard and the gear housing was loose, with oil leakage as a result. I was not able to find the right gasket, so I hade to made one by myself.

 

  <-- Tillbaks till sid 1   <-- Back to page 1

--> Till bilder sid 3 --> To Pictures Page 3